הקיץ כבר כאן... מה כמה ואיך לשתות

חשיבותם של המים, המהווים כ- 65% מגוף האדם, היא רבה עד מאוד. המים מהווים גורם מכריע בשמירה על איזון הגוף ותפקוד תקין של רוב המערכות בו. המים מגיעים לגוף בשתייה ובמזון ומופרשים ממנו בשתן, בזיעה ודרך מערכת הנשימה. צריכה נכונה של מים תשפר את בריאותכם.
 
אילו מים לשתות?
מי השתייה חייבים להיות בטוחים ונקיים. מי ברז, העומדים באיכות תברואתית שהוגדרה על ידי משרד הבריאות הינם מתאימים לשתיה, אך חשוב להשתמש רק במים מברז המים הקרים. מים מברז המים החמים עלולים להכיל כמות גדולה של עופרת ומזהמים אחרים. מומלץ לתת למים לזרום בחופשיות כשתי דקות בכל בוקר לפני שימוש לשתייה. במי הברז בארץ יש תוספת פלואוריד, החשוב להתפתחות תקינה של השיניים.
מים ממסננים ביתיים מתאימים לשתיה אך חשוב להחליף את המסננים על פי הוראות היצרן, שאם לא כן, עלולים מים אלו להכיל כמויות גדולות של מלחים ואף חיידקים.
מים מינרלים בבקבוקים מכילים תוספים כמו סידן ונתרן, התורמים לבריאות הגוף. חשוב לציין כי בניגוד לדעה הרווחת, מים מינרלים בבקבוקים אינם בהכרח נקיים יותר ממים מסוגים אחרים.
לתינוקות עד גיל שנה ניתן להשתמש בכל סוגי המים שהוזכרו אך יש להרתיחם לפני השימוש וזאת על מנת להבטיח שיהיו נקיים מחיידקים. מתן מים לא מורתחים לתינוקות עלול לגרום לזיהומי מעיים.
 
כמה לשתות?
בתנאי אקלים נוחים ובבריאות תקינה יש לשתות כשני ליטר מים ליום (10-12 כוסות). באקלים חם במיוחד וכן במצבי חולי, יש להקפיד במיוחד על שתייה מרובה. רבים אומרים כי הם "לא צמאים" ולכן לא שותים מספיק, אך ככל שנשתה יותר, כך נחזיר לגוף את מנגנון הרגשת הצמא הטבעי שלו.
תושבי הדרום מובילים בשתיית מים! בהשוואה בין הרגלי השתייה של תושבים מאזורי הארץ השונים נמצא כי תושבי הדרום הם "אלופי הארץ" בשתיית מים – אנחנו שותים בממוצע כ- 8 כוסות מים ביום! שימו לב שאפילו כמות זו עדיין קטנה מהכמות המומלצת.
 
הסכנות הטמונות בשתייה לא מספקת הן: התייבשות, הצטברות חול ואבנים בדרכי השתן ובכליות וכן עצירות. התייבשות היא מצב של חוסר נוזלים בגוף שעלול להיווצר כתוצאה משתייה לא מספקת ובמצבים של שלשול או הקאה. הסימפטומים הם בדרך כלל עייפות, חולשה, סחרחורת ודופק מהיר. התוצאות יכולות להיות קריטיות ולכן דרוש טיפול מידי להחזרת הנוזלים.
 
בארץ נפוצה התופעה של הצטברות חול ואבנים בדרכי השתן ובכליות, לרוב כתוצאה מחוסר שתייה. לפיכך כדאי לסגל הרגל של שתייה על פני כל היום תוך התייחסות לצבע השתן (שקוף ובהיר מומלץ!).
אחת התופעות הנגרמות בשל חוסר בשתייה היא עצירות. במשך הזמן העצירות עלולה לגרום להיווצרות טחורים. גורמים אחרים העלולים לגרום לעצירות הם תזונה דלה בסיבים תזונתיים וחסר בפעילות גופנית.
קיימת סכנה גם בשתייה מרובה מידי. הרעלת מים נוצרת כתוצאה משתיית כמות גדולה של מים בפרק זמן קצר. אל חשש! הכוונה לכמות של כ- 3 ליטר במשך כשעה. בקרב העוסקים בפעילות גופנית מאומצת הסכנה להרעלת מים גדולה יותר בעקבות הזעה רבה וצריכת מים מרובה, לכן חשוב בשעת פעילות גופנית מאומצת לצרוך משקאות המכילים מלחים כגון משקאות איזוטונים המיועדים לעוסקים בפעילות גופנית.
 
המלצות וטיפים לשתייה חכמה:
לכל מי שאינו "אוהב" מים: קודם כל – לנסות! ניתן לשתות מים בלגימות קטנות. ניתן גם לרענן את מי השתייה בעזרת לימון, לימונית, או נענע. אפשרות נוספת היא שתיית סודה או תה צמחים. במידה וכל אלה לא ערבו לחיך אפשר לצרוך נוזלים גם ממרקים, מיצי פירות וירקות ולבסוף גם משתייה ממותקת, שבגלל תכולת סוכר וצבעי מאכל הינה פחות בריאה. חלב ושוקו הם משקאות התורמים נוזלים, אך יש לקחת בחשבון שמבחינת תזונתית מדובר במזון, עם תרומה קלורית וחלבונית נכבדה. ומה עם קפה, תה וקולה? נוזלים אלו מכילים קפאין, חומר ממריץ הגורם להשתנה מרובה. ניתן לשתותם אך לא בהגזמה (עד 4 כוסות ליום) ואין להכלילם בספירת הכוסות היומית.
 
אז איך מגבירים את השתייה?
לא לחכות לצמא, כי הוא לא בהכרח יגיע - פשוט לשתות!
לשתות לאורך כל היום, ובמידה ולא מזדמן, להקפיד לשתות בכל ארוחה.
לבחור משקאות אהובים - כך תשתו יותר.
אם אתם נמנים על סופרי הקלוריות בחרו משקאות דיאטטיים.
הקדימו שתייה לאכילה, כשנדמה לכם שאתם רעבים בין הארוחות, נסו קודם כל לשתות משהו.
שלבו כמה שיותר כוסות שתייה עם הארוחות. השילוב בין שתייה ואוכל מגביר את תחושת השובע.
אצל הילדים הקפידו במיוחד על כמות השתייה היומית. אפשר לערוך טבלה בה הילד מסמן את מספר הכוסות ששתה ואז לתגמל במדבקה על כל מספר כוסות.
התחילו את היום וסיימו אותו בכוס שתייה, זו הדרך הבריאה ביותר לומר לגופכם בוקר טוב ולילה טוב!
 
לייבסיטי - בניית אתרים