לאכול בשביל שניים? על עליה במשקל בהריון


פרפרים בבטן, הלב דופק בחוזקה... הבדיקה מראה – את בהריון!
כאן ועכשיו מתחילות גם החששות: האם הכל בסדר? האם העובר בריא? בן? בת? אולי שניים? בנוסף מצטרף גם החשש - מה יהיה על גופך, שבעמל רב את שומרת עליו, אוכלת על פי הדיאטה האופנתית האחרונה, עוסקת בפעילות גופנית. האם הכל היה לשווא?
במאמר זה אעסוק בנושא החשוב של תזונה בהריון. אתייחס למרכיבי המשקל של העליה במשקל בהריון, ולשאלה כמה רצוי לעלות במשקל ומתי.
בעלייה במשקל בהריון אנו מקבלות "פסק זמן" מהמרדף הבלתי פוסק אחרי הבטן השטוחה והמשקל הנמוך. אפשר סוף סוף להבליט את הבטן בגאון, תחת החזה המלא בגאווה נשית ולהתפעם מהעובדה שחיים חדשים נוצרים בתוכנו.
כמה אני צריכה לעלות במשקל במהלך ההריון?
התשובה לשאלה תלויה בגובהך ובמשקלך לפני הכניסה להריון. תחילה יש לחשב את "אינדקס מסת הגוף" שלך, הנקרא בקצרה BMI (Body Mass Index), ומחושב על ידי חלוקת משקלך (בק"ג) בגובה (במטר) בריבוע.
אם ה BMI הוא 19.8 ומטה (תת-משקל), מומלץ לעלות 12.5-18 ק"ג.
אם ה BMI הוא  19.8-25  (משקל תקין), מומלץ לעלות 11.5-16ק"ג.
אם ה BMI הוא 25-29 (עודף משקל) מומלץ לעלות 7-11.5 ק"ג.
ואם ה BMI הוא 29 ומעלה  (השמנה) מומלץ לעלות 5-9 ק"ג במהלך ההריון.
עודף משקל לפני הריון, אין משמעותו שיש לחכות עם ההחלטה על הריון. תקופת ההריון יכולה דווקא להיות התחלה טובה לאימוץ הרגלי אכילה טובים יותר, ולהוות מקפצה להרזיה בגלל דרישת קלוריות גבוהה יותר של הגוף בתקופה זו.
 
באיזה קצב צריך לעלות במשקל?
כדוגמה נסתכל על אישה בעלת משקל תקין, העולה במשך הריונה כ-12 ק"ג. חשוב להבין כי כל אישה עולה במשקלה בקצב שונה, ולכן אין צורך להילחץ במקרה של חריגה קלה מהקצב המתואר להלן.
בשליש הראשון של ההריון מומלצת עלייה של כ- 1.5 ק"ג. כלומר, כ- 100 גרם בשבוע. יש נשים שבשלב זה אפילו יורדות במשקל, בגלל הבחילות וההקאות.
בשליש השני מומלץ לעלות בין 4 ל-5 ק"ג, כלומר 350-400 גרם בשבוע. צריך להוסיף קלוריות לתפריט היומי, אבל לא הרבה: רק כ- 300 קלוריות, שהן שוות ערך, למשל, ל-2 מעדני חלב 3% עם פרי או לפיתה עם 2 כפות גבינה. אם רמת הפעילות הגופנית יורדת, אין צורך להוסיף קלוריות לתפריט.
בשליש השלישי העלייה מהירה יותר: בין 6 ל- 7 ק"ג, כחצי ק"ג בשבוע.



איך מתחלקת תוספת המשקל בין העובר לאם?
תוספת המשקל הקשורה לעובר עצמו, כולל שיליה ומי שפיר היא של כ- 5 ק"ג. התוספת הקשורה לרקמות האימהיות, כלומר, רחם, שדיים, דם ונוזלים, היא של כ- 4 ק"ג.  ביחד כ- 9 ק"ג. זהו מספר פחות או יותר קבוע. הגורם המשתנה מאישה לאישה הינו השומן, וכאן יש לנו שליטה: אפשר לאבד מספר קילוגרמים של שומן ובקצה האחר אפשר להוסיף כ- 12 ק"ג ואף יותר.
 
למה מסוכן לעלות מעט מדי במשקל?
עלייה מועטת מדי במשקל עלולה להוביל ללידת תינוק בעל משקל נמוך, ולכן לסכן את בריאותו ואף את חייו.
בין הגורמים לעלייה לא מספקת במשקל בהריון מצויים: צריכה נמוכה מידי של קלוריות ומוצרי חלב, עישון וצריכת סמים, מרווח קצר בין הריונות והעדר ייעוץ תזונתי מתאים. קבוצת סיכון עיקרית הינה של נשים שסובלות או סבלו בעבר מהפרעות אכילה. הפרעת אכילה לא מטופלת עלולה להוביל את האישה להרעבה עצמית. תופעה זו מסוכנת ביותר, וכל מי שחוששת מעליה במשקל עד כדי מצב של הרעבה זקוקה לעזרה נפשית, רפואית ותזונתית.

למה מסוכן לעלות הרבה מדי במשקל?
עליה במשקל מעבר למומלץ יכולה לגרום להתפתחות תינוק גדול מדי, והדבר עלול להוביל להארכת הלידה עד לסיומה בניתוח קיסרי. ההחלמה מניתוח קיסרי קשה יותר ככל שעודף המשקל רב יותר. עלייה רבה מדי במשקל מגבירה תופעות לוואי כגון שפשפות, ורידים ברגליים, צרבת וגם עייפות וקוצר נשימה. אישה הנמצאת בעודף משקל בהריון נתונה לסיכון גבוה יותר לסוכרת הריון ולרעלת הריון. בנוסף על כל אלו, גדל הסיכון להשמנה לאחר הלידה ובהמשך החיים.
הגורמים לעלייה גדולה מדי במשקל הינם: צריכה גבוהה של קלוריות, ירידה בפעילות הגופנית, תפריט עשיר בשומנים וממתקים והיעדר ייעוץ תזונתי מתאים.
 
אם כבר עליתי יותר מדי – מה עליי לעשות?
קודם כל, לא לעשות דיאטת הרזייה. זה אסור. בתהליך הרזייה נוצרים בגוף חומרים בעלי השפעה שלילית על ההתפתחות הקוגניטיבית של העובר. צריך להמשיך את העלייה במשקל, אך בקצב מתון יותר. חשוב לשלב פעילות גופנית לכל אורך ההריון, ולא לאכול לפי החשק או מצב הרוח. כדאי לקצץ בממתקים ובפיצוחים ולאכול הרבה ארוחות קטנות, המכילות את כל אבות המזון.
במקרה של ספק אל תחליטו על דעת עצמכן. יש לפנות לדיאטנית המתמחה בתזונת נשים הרות לשם הרכבת תפריט מתאים.
 
לייבסיטי - בניית אתרים